Sinfoniaorkesteri Vivon toiminta uhkaa loppua resurssien puutteessa

Julkaistu 16.10.2017


Vuonna 1986 perustettu nuorten valtakunnallinen sinfoniaorkesteri Vivo on tällä hetkellä maamme ainoa täysimittainen säännöllisesti toimiva nuorten sinfoniaorkesteri. Nyt Vivon toimintaa uhkaa resurssien ja perusrahoituksen loppuminen.

Vivon perusrahoitus on viimeisen 20 vuoden ajan tullut Opetus- ja kulttuuriministeriön nuorisoosastolta. Lisäksi toimintaa ovat tukeneet muutamat säätiöt ja valtion taidetoimikunta. Rahoitus on viime vuosina hiipunut ja ensi vuodeksi rahoitusta ei ole lainkaan. Pääsyynä on tammikuussa 2017 muuttunut Nuorisolaki, jonka mukaan nuorten sinfoniaorkesteritoiminta ei enää kuulu nuorisotyön tuen piiriin. Tulevaisuudessa Vivon toiminnalla ei ole välttämätöntä perusrahoitusta.

Viime vuosina Vivo on järjestänyt neljä 4-5 päivän orkesteriperiodia vuodessa. Yhdellä periodilla harjoitellaan ammattimaisesti sinfoniakonsertin ohjelmisto, joka esitetään periodin päätöskonsertissa. Vivon soittajat ovat aktiivisesti musiikkia harrastavia 16-24 vuotiaita lukiolaisia ja opiskelijoita.

Taustaa

Sinfoniaorkesteri Vivo on perustettu vuonna 1986 kapellimestari Kari Tikan aloitteesta. Kolmenkymmenen toimintavuoden aikana orkesterissa on soittanut lähes tuhat nuorta. Vivo on kiistatta ollut valtava voimavara Suomen musiikkielämässä. Nyt uhkaava toiminnan hiipuminen jättää suuren aukon nuorten orkesterikoulutukseen. Arviolta pari sataa vanhaa Vivon soittajaa toimivat nykyään ammattimuusikoina orkestereissa ympäri maailmaa sekä opettajina maamme musiikkiopistoissa. Orkesterin riveistä on noussut myös kapellimestareita, kuten Mikko Franck, Santtu-Matias Rouvali, Tibor Boganyi sekä Petri Komulainen. Osa nuorista soittajista on päätynyt muihin musiikkiin liittyviin ammatteihin esimerkiksi intendenteiksi, näyttelijöiksi tai akustikoiksi. Vanhojen soittajien listalta löytyy myös yksi tangokuningatar sekä Apocalyptican perustajajäsenet.

Vuonna 2016 Vivo sai mahdollisuuden side-by-side -harjoitukseen Minnesotan sinfoniaorkesterin kanssa. Tällöin monesti Vivoa johtanut kapellimestari Osmo Vänskä totesi: ”Yhteissoiton opetuksella on suuri merkitys jo ennen kuin uravalinnat ja -tavoitteet on asetettu. Vivossa nuoret musiikin harrastajat oppivat orkesterisoiton ohella mm. yhteistyökykyä ja pitkäjänteisyyttä.”
 

 

Takaisin