Kirkollista ja maallista musiikkia 1600-luvun protestanttisilta säveltäjiltä Ritarihuoneella 9.2.

Julkaistu 29.1.2018


Solistina Bach-tulkinnoistaan tunnettu altto Susanne Langner

Ritarihuoneella 9. helmikuuta keskiössä protestanttiset säveltäjät Lutherin ajoista J. S. Bachiin

Reformaation 500-vuotisjuhlan jälkimainingeissa Suomalaisen barokkiorkesterin Vergnügte Ruh, beliebte Seelenlust -konsertti keskittyy Pohjois-Saksan protestanttisiin säveltäjiin. Heistä lukuisat toimivat urkureina tai kanttoreina, ja säveltäminen kuului työnkuvaan. Osa sävelsi myös maallista musiikkia, joka limittyy konsertissa kirkkomusiikkiteoksiin. Ritarihuoneen kevään 2018 residenssisarjan aloittavassa konsertissa FiBOn solistina laulaa altto Susanne Langner.

Martti Lutherin käynnistämä reformaatio synnytti tarpeen uudenlaiselle kirkkomusiikille, ja merkittävin musiikillinen uudistus oli seurakuntaa osallistavat kansankieliset virret, joita Luther tovereineen alkoi luoda. Virsisävelmistä eli koraaleista tuli protestanttisen musiikin kivijalka.

Virret eivät kuitenkaan syrjäyttäneet kunnianhimoista vokaalimusiikkia: 1500–1600-lukujen kuluessa protestanttisen musiikin säveltäjät yhdistivät toisiinsa renessanssipolyfonian tradition, pohjoisitalialaisen monikuoromusiikin ja koraalit luoden nopeasti uuden kirkkomusiikkikulttuurin. Luterilaisen messun musiikillinen huippukohta oli saarnaa ympäröivä teos, josta myöhemmin alettiin käyttää kokoavaa nimeä kantaatti. J. S. Bachin kantaateista hioutui kirkkomusiikin jalokiviä.

Tässä konsertissa kuullaan kirkollista vokaalimusiikkia 1600-luvun säveltäjiltä Franz Tunderilta (1614–1667), Johann Christoph Bachilta (1642–1703) ja Christoph Bernhardilta (1628–1692), ja päätösteoksena on Johann Sebastian Bachin(1685–1750) kantaatti Vergnügte Ruh, beliebte Seelenlust. Moni protestanttisista pohjoissaksalaisista säveltäjistä toimi kirkon palveluksessa urkurina tai kanttorina, mutta osa sävelsi myös muualle kuin kirkkoon tarkoitettua musiikkia. Maallista soitinmusiikkia ohjelmassa edustavat säveltäjäjoukon vanhimman Johann Hermann Scheinin (1586–1630) ja nykyisin etupäässä urkuteoksistaan tunnetun Dietrich tai Diderik Buxtehuden (1637–1707) sävellykset.

Bach viitoitti tietä kirkkomusiikille, joka vapautui opin ilmentäjästä yksilöllisemmäksi hengelliseksi ilmaisuksi. W. A. Mozart (1756–1791), harras katolilainen, kunnioitti Bachia muun muassa sovittamalla tämän klaveerifuugia jousitriolle ja kommentoiden niitä omilla johdannoillaan. Tästä kokonaisuudesta kuullaan ensimmäinen teospari, jonka fuugan malli on otettu Bachin Das wohltemperierte Klavier -kokoelmasta.

Konsertin solisti on etenkin Bach-tulkinnoistaan tunnettu saksalainen altto Susanne Langner, jonka ääni herätti ihastusta kuulijoissa Langnerin edellisellä Suomen-vierailulla kymmenen vuotta sitten:
”Susanne Langnerilla on kauniin tumma, linjakas ja taipuisa barokkiääni. Sen instrumentaalisen kiinteä perussävy sai aina uusia intohimon värejä kalvavasta tuskasta rakkauden autuuteen.” (Hannu-Ilari Lampila / HS 9.10.2008)

** **
Pe 9.2.2018 klo 19 Ritarihuone (Ritarikatu 1, Helsinki)
VERGNÜGTE RUH, BELIEBTE SEELENLUST – PROTESTANTTISTA KIRKKOMUSIIKKIA ENNEN JA JÄLKEEN BACHIN
Susanne Langner (altto), FiBO Players
Petteri Pitko alustaa konsertin Ritarihuoneella 9.2. kello 18–18.30.
Konsertti kuullaan myös Turussa 10.2.2018.

Lue lisää konsertista: http://fibo.fi/konsertit/2018/vergnugte-ruh-beliebte-seelenlust/
Liput 14,50/29/37 € Ticketmasterista: https://www.ticketmaster.fi/event/fibo-vergnugte-ruh-beliebte-seelenlust-lippuja/211097

 

Takaisin