Pärt ja Nordgren soi Kankaan johdolla - solisteina soittimiensa huippuosaajat Lilli Maijala ja Olivier Thiery

Julkaistu 21.2.2018


Keski-Pohjanmaan Kamariorkesterin
(KPKO) kunniakapellimestari Juha Kangas on koonut perjantaiksi 23.2. vaihtelevan konserttiohjelman, jossa yleisö pääsee nauttimaan orkesterin väkevästä ja omaleimaisesta soinnista. Solisteiksi saapuvat soittimiensa huippuosaajat, alttoviulisti Lilli Maijala ja kontrabasisti Olivier Thiery.

Pehr Henrik Nordgren (1944-2008) toimi pitkään KPKO:n nimikkosäveltäjänä ja yhteistyö Juha Kankaan ja orkesterin kanssa oli ainutlaatuisen pitkä ja läheinen. KPKO on kantaesittänyt noin kolmekymmentä ja myös levyttänyt suuren osan Nordgrenin teoksista, joista monet ovat keskeisiä niin Nordgrenin tuotannossa kuin suomalaisessa jousiorkesterikirjallisuudessa. Konsertto alttoviululle, kontrabassolle ja kamariorkesterille kantaesitettiin vuonna 1994 Kaustisen kamarimusiikkiviikolla. Nordgren kertoi silloisesta kantaesityksestä seuraavaan: ”Noin puoli tuntia pitkä konsertto on yksiosainen ja perustuu alusta loppuun samalle perusmateriaalille. Musiikissa on kuitenkin myös joitakin viitteitä aikaisempiin teoksiini, pieniä arvoituksia, ja loppu rakentuu aiheelle Joseph Haydnin eräästä pianosonaatista, jonka aitoudesta ei ole todisteita.”

Nordgrenin teoksen solisteiksi saapuvat Lilli Maijala ja Olivier Thiery. Maijala esiintyy aktiivisesti solistina ja kamarimuusikkona kansainvälisillä lavoilla. Hän on saavuttanut menestystä monessa kilpailussa ja toimii tällä hetkellä Sibelius-Akatemian alttoviulumusiikin lehtorina. Ranskalaislähtöinen kontrabasisti Olivier Thiery on puolestaan Amsterdamin kuninkaallisen Concertgebouw-orkesterin jäsen, ja esiintyy säännöllisesti sooloresitaalein ja kamarimusiikkikokoonpanoissa festivaaleilla ympäri Eurooppaa. Kangas, orkesteri ja solistit levyttävät Nordgrenin teoksen toukokuussa.

Viron 100-vuotisitsenäisyyspäivän aattona pidettävän konsertin päättää teos Viron tunnetuimmalta säveltäjältä, Arvo Pärtiltä (s.1935). Miltei askeettisen yksinkertainen sävelkieli ja yksiäänisyys, puhtaat kolmisoinnut ja diatoniset toistuvat motiivit antavat Pärtin musiikille ajattomuuden tunteen. Pärt onkin yksi suosituimmista nykysäveltäjistä. Hän sävelsi teoksensa Cantus in memoriam Benjamin Britten vuonna 1976 jousille ja kellolle.

Konsertin alkunumero on Pjotr Tšaikovskin (1840-1893) melankolinen Elegia jousillevuodelta 1884. Vailla opusnumeroa oleva kappale on omistettu eräälle I.V. Samarinille ja on yksi Tšaikovskin kahdesta jouriorkesterisävellyksestä. Italialaisen säveltäjän ja musiikkitieteilijän Ottorini Respighin (1879-1936) tuotannosta kuullaan teosVanhoja tansseja ja aarioita vuodelta 1934. Se on kolmas osa sarjasta, jonka musiikki pohjautuu 1500- ja 1600-lukujen italialaiseen ja ranskalaiseen luuttumusiikkiin. Uusklassista tyyliä edustavan Respighin sävelkielelle ovat ominaisia kauniit harmoniat, hieno orkestrointi ja lyyrinen pikemmin kuin dramaattinen ilmaisutapa.

Konsertin aiheista voi kuulla lisää Snellman-salin kahviossa klo 18.15 alkavassa konsertti-introssa, jolloin kunniakapellimestari Juha Kangas sekä solistit Maijala ja Thiery ovat Kirsti Rasehornin haastateltavina.

 

Takaisin