Oulu Sinfonia: Nuoria kisakonkareita ja harvoin kuultuja mestariteoksia

Published 26.2.2019

Jiri Rozen_kuva Ilona Sochorova 

Kapellimestari Jiři Rožeň ja viulutaiteilija Esther Yoo ovat kansainvälisissä kilpailuissa menestyneitä nuoria tähtiä. Heidän ohjelmassaan Oulu Sinfonian konsertissa 28.2. on kaksi suurenmoista, mutta harvoin kuultua mestariteosta.

Viulutaiteilija Esther Yoo oli 16-vuotias kilpailun kuopus noustessaan vuoden 2010 Sibelius-viulukilpailun kolmannelle sijalle. Vuonna 2012 hän oli yksi nuorimmista finalisteista Queen Elisabeth -kilpailussa, jossa hän tuli neljänneksi. Lontoon Kuninkaallisten filharmonikoiden historian ensimmäisen residenssitaiteilijan ura etenee hengästyttävällä tahdilla. Debyytit ja uusintakutsut maailman arvostetuimpien orkestereiden solistiksi täyttävät hänen aikataulunsa. Vuosina 2015-2018 Yoo on julkaissut kaksi konserttoalbumia ja yhden kamarimusiikkiäänitteen.

Osapuilleen Yoon ikätoveri, tšekkiläinen kapellimestari Jiří Rožeň on niin ikään päässyt monien kilpailuvoittojen siivin hurjaan vauhtiin urallaan. Prahan, Salzburgin, Hampurin ja Glasgow’n yliopistoissa ja konservatorioissa orkesterinjohtoa opiskellut Rožeň tuo mielellään kotimaansa musiikkia johtamiinsa konsertteihin.

Oulu Sinfonian ylikapellimestari Johannes Gustavsson on pitkään toivonut saavansa Alexander Glazunovin viulukonserton orkesterinsa ohjelmistoon. Esther Yoo ja Jiří Rožeň ovat suorastaan toiveiden täyttymys, teos sopi molemmille hyvin. Yoo on myös levyttänyt harvoin kuullun konserton Vladimir Ashkenazyn johdolla.

Alexander Glazunoville (1865-1936) vuosisadan vaihde oli sekä tuotteliasta että menestyksekästä aikaa, jonka huipensi 1904 sävelletty viulukonsertto. Teos on taitavasti viululle kirjoitettua, kauniin melodista ja näyttävää musiikkia. Käytännössä yksiosainen, joskin monille kolmeen tai jopa neljään osaan hahmottuva konsertto on edelleen säveltäjänsä eniten esitetty teos.

Antonín Dvořákin seitsemännestä sinfoniasta puuttuvat kokonaan hänen musiikilleen tyypillinen aurinkoinen mutkattomuus ja tšekkiläiset tanssit. Teos on sävelletty poikkeuksellisen lyhyessä ajassa vuoden 1885 alkupuolella. Sinfonian hidas osa sai säveltäjän työpöydällä nimekseen ”surullisilta vuosilta”. Sen on arveltu viittaavan Dvořákin äidin kuolemaan, mutta tuosta sinänsä luonnollisesta tapahtumasta oli tässä vaiheessa jo pari vuotta. Uskottavammalta tuntuukin, että surulliset vuodet viittasivat poliittisesti levottomiin aikoihin, jolloin kaikki eivät jaksaneet uskoa, että jonain päivänä Tšekin tasavalta voisi olla olemassa.

Oulu Sinfonia 28.2. klo 19 Madetojan sali
Jiří Rožeň, kapellimestari
Esther Yoo, viulu
Alexander Glazunov: Viulukonsertto op. 82
Antonín Dvořák: Sinfonia nro 7 op. 70

Konsertin kesto n. 1 h 30 min sis. väliajan

 

Back