Klassinen musiikki kilpailuyhteyskunnassa. Kalevi Ahon avauspuhe Espoon orkesteripäivillä 6.4.2018
Kalevi Aho, 6.4.2018
Merkittävässä tutkimuksessaan Tasavalta (1996/2017) Tampereen
yliopiston sosiologian professori Pertti Alasuutari jaksottaa toisen
maailmansodan jälkeisen yhteiskunnallisen kehityksen Suomessa kolmeen vaiheeseen,
moraalitalouden, suunnittelutalouden ja kilpailutalouden kauteen.
Moraalitaloudenaikaa kesti 1960-luvun lopulle. Yhteiskunnallisessa päätöksenteossa vedottiin
tuolloin ennen kaikkea aatteellis-moraalisiin periaatteisiin, yhteisvastuuseen
sekä päätöksenteon tasapuolisuuteen ja oikeudenmukaisuuteen.
1960-luvun lopulla
siirryttiin moraalitaloudesta suunnittelutalouteen.
Tämä aika merkitsi uskoa siihen, että yhteiskunnalliset ongelmat voidaan
ratkaista parhaiten ”tieteellisellä” suunnittelulla ja organisoinnilla. Tänä
aikana kehittyi myös korporatistinen järjestelmä, jossa etujärjestöillä oli
vahva osa neuvoteltaessa vaikkapa hinta- ja palkkapolitiikasta.
1980-luvulla tapahtui sitten käänne
tälläkin hetkellä vallitsevaan kilpailutalouteen.
Usko siihen, että asiantuntijat suunnittelevat hyvän yhteiskunnan, väistyi, ja
tilalle tuli ajatus, että kun kilpailutetaan ihmisiä ja toimintoja, niin
kuluttajat, asiakkaat valitsevat oikein ja näin syntyy tehokas ja ideaalisesti
toimiva yhteiskunta, jossa ihmisillä on aikaisempaa suurempi valinnanvapaus.
Kilpailutalous on merkinnyt
sitä, että yhteiskunnan julkisia toimintoja ja laitoksia on vähennetty
ratkaisevasti aikaisemmasta. Suuri joukko valtion ja kuntien yrityksiä ja muita
organisaatioita yhtiöitettiin, yksityistettiin ja vietiin pörssiin. Eri
laitosten osastoista on tehty tulosyksikköjä, jotka laskuttavat toinen toisiaan
palveluistaan. Useissa kaupungeissa siirryttiin tilaaja-tuottaja-malliin, jossa
kaupunki ostaa vaikkapa kulttuuripalveluita niiden tuottajilta, esimerkiksi kaupunginorkesterilta
ja –teatterilta. Verotuksellisin keinoin ei enää ole pyritty tasaamaan
varallisuuden jakaantumista entisen kaltaisen progression muodossa, vaan jo vuoden
1993 verouudistuksessa verotuksessa alettiin suosia paremmin toimeentulevia,
mikä osaltaan on vaikuttanut siihen, että tuloerot ovat Suomessa kilpailutalouden
aikana jatkuvasti kasvaneet.
Kilpailutalous synnytti myös
suuren määrän vaikeasti ymmärrettävää uuskielistä fraseologiaa, joka
pikemminkin hämärtää kuin selventää keskustelua. Tällaisia ilmaisuja ovat kestävyysvaje,
kilpailukyky, muutospaine, innovaatiot, kustannustehokkuus, norminpurkutalkoot,
puoliväliriihi, dynaamiset vaikutukset, osaamistarve, tulevaisuuden haasteet
jne. Sote-uudistuksen yhteydessä on
yleistynyt puhe terveydenhuollon ostavista asiakkaista, kun ennen puhuttiin
potilaista. Juopot ovat nykyisin sosiaalisesti työrajoitteisia, ja orkestereita
on voitu uuskielessä nimittää soittopalvelujen tuottajiksi.
Kilpailutalous syntyi itse
asiassa vaivihkaa ja yllättäen muodin kaltaisena ilmiönä, globaalina
ajattelutapojen muutoksena, joka koski kaikkia muitakin maita kuin Suomea.
Siihen vaikuttivat voimakkaasti etenkin Ronald Reaganin valtakausi Yhdysvalloissa
sekä samanaikainen Margaret Thatcherin aika Iso-Britanniassa. Seurauksena on,
että myös Suomessa on siirrytty vähitellen angloamerikkalaista mallia
lähestyvään uusliberalistiseen talouteen, mikä on merkinnyt samalla
pohjoismaisen hyvinvointivaltion aatteen osittaista romuttamista.
Kaikki nämä kolme vaihetta
ovat heijastuneet myös maamme kulttuurielämään ja samalla orkesterilaitoksen
kehitykseen.
Moraalitalouden aikana
kulttuurielämän tavoitteet olivat pitkälti kansansivistyksellisiä. Sekä porvariston
että työväenliikkeen piirissä vallitsi melko yhtenäinen näkemys toistaiseksi
vielä liian sivistymättömästä, riittävää tapakasvatusta vailla elävästä valtaväestöstä.
Sinfoniaorkesterit, ooppera ja teatteri olivat olleet aikaisemmin ennen kaikkea
ns. sivistysporvariston harrastus, ja nyt muutkin kansanosat haluttiin saada niiden
piiriin. Radio-ohjelmissa klassisella musiikilla oli aina 1960-luvun loppuun
saakka erittäin vankka asema, joka murtui viihteen ja popin tieltä lopullisesti
vasta kaupallisen radiotoiminnan myötä, kun maamme oli jo siirtynyt
kilpailutalouteen.
Moraalitalouden aika merkitsi
myös orkesteritoiminnan kunnallistamista monissa kaupungeissa. Aikaisemmin ammatillista
orkesteritoimintaa oli ollut Suomessa vain muutamassa suurimmassa kaupungissa,
kun taas pienemmissä kaupungeissa toimi paljolti amatööreistä koostuvia orkesteriyhdistyksiä.
Vähitellen kuitenkin monet pienemmätkin kaupungit kunnallistivat orkesteriyhdistyksensä
ja palkkasivat kaupunginorkesteriinsa päätoimiset muusikot.
Suunnitelmatalouden aika
merkitsi Suomen orkesterielämässä ennen kaikkea ammatillisuuden kasvua ja tason
nousua. Päätöksenteon suuremman demokraattisuuden vaatimus alkoi näkyä
orkesterienkin toiminnassa. Kaupunginorkesterit perustivat orkesterilautakuntia
ja ohjelmatoimikuntia, jotka kontrolloivat orkesterin toimintaa kaupungin
suuntaan ja joilla oli suuri valta ohjelmistoihin. Näihin lautakuntiin kuului musiikin
ammattilaisten lisäksi myös jokunen kunnallispoliitikko.
Yleisessä kulttuuripolitiikassa
pyrittiin suunnittelutalouden aikana lisäksi kansalaisten aktivoimiseen, ja
radio- ja televisio-ohjelmissa tavoitteena oli informatiivinen, tosiasioihin ja
oikeisiin tietoihin perustuva ohjelmapolitiikka.
Kilpailutalouden aika on
merkinnyt suomalaisille kulttuurilaitoksille edellisiin vaiheisiin nähden suurta
muutosta. Tätä muutosta ennakoi henkisesti jo 1960-luvun suomalainen
kulttuuriradikalismi. Toisaalta keskieurooppalainen musiikin modernismi ja
avantgarde alkoivat tuolloin taidemusiikissa murtautua Suomen luovaan
säveltaiteeseen, mutta samaan aikaan tapahtui myös angloamerikkalaisen
popmusiikin suosion valtava kasvu. Uutta viihteen muotoa alettiin kutsua
massakulttuuriksi, ja tuolloin syntyi kiivas keskustelu taide- ja
viihdemusiikin suhteesta. Myös massakulttuurin ilmiölle haluttiin tunnustusta,
ja säveltäjä Kari Rydman totesi poleemisesti, että ”hyvä iskelmä on parempi kuin
huono sinfonia”.
Kun jako ”korkean” ja
”matalan” taiteen välillä kyseenalaistettiin, populaarikulttuuri alkoi keskiluokkaistua
ja siitä tuli vähitellen hovikelpoista. Samalla se alkoi syrjäyttää
korkeakulttuuria taidekeskustelussa. Tällä hetkellä populaarikulttuuri on
saanut yliotteen taidemusiikista esimerkiksi lehtien kulttuuriosastoissa. Monet
kevyen musiikin säveltäjät on nostettu taidemusiikin säveltäjien rinnalle tai
heidän ylitseenkin. Kun Helsingin Sanomien toimittaja Mari Koppinen joulukuussa
2015 kirjoitti kolumnin Toivo Kärjestä, hän lausui siinä mielipiteenään, että
Kärki on aivan samanveroinen, yhtä tärkeä sävelvelho kuin Sibelius.
Kulttuurin käsitettä on 1960-luvulta
lähtien myös laajennettu, ja ennen pitkää muillekin kuin perinteisen korkeakulttuurin
muodoille haluttiin julkista tukea. Klassista musiikkia ja oopperaa vastaan on
hyökätty usein puhumalla niistä eliitin taiteena, jonka suuri julkinen rahoitus
ehkäisee muunlaisen musiikin ja taiteen tukea.
Kunnallista orkesteri- ja
teatterilaitosta on kilpailutalouden aikana syytetty monesti lisäksi jähmeydestä
ja konservatiivisuudesta. Tämä väite ei kuitenkaan lainkaan pidä paikkaansa,
sillä jos ajatellaan vaikkapa luovaa suomalaista säveltaidetta, sen nousu
maailmanmaineeseen ei olisi tapahtunut ilman orkestereita, jotka ovat nykysäveltäjiä
tukeneet ja koulineet esittämällä heidän teoksiaan. Usein väitetään silti
edelleen, että todellinen luovuus elää vain suurten kulttuurilaitosten
ulkopuolella, pienempien vapaiden ryhmien keskuudessa. Tällä perusteella myös
taiteen valtionosuusjärjestelmää vaadittiin uudistettavaksi, jotta muutkin
ryhmät kuin kunnalliset sinfoniaorkesterit ja teatterit pääsisivät pysyvän
valtionavun piiriin. Opetusministeri Sanni Grahn-Laasonen asettama työryhmä
jätti lopulta tänä talvena esityksensä valtionavun uudistamisesta.
Jos valtionosuusjärjestelmää
muutetaan siten kuin uudistusta valmistanut työryhmä esittää, Suomen kaikki
orkesterit ja teatterit joutuvat jatkossa todelliseen kilpailutilanteeseen sekä
keskenään että vapaiden ryhmien kanssa. Kolmen tai kuuden vuoden välein
valtionapua tarkastellaan aina uudestaan, jona aikana valtionapua saavien
taidelaitosten on näytettävä opetus- ja kulttuuriministeriölle, että ne ovat edelleen
pysyvän valtionavun arvoisia.
Tämä kilpailutilanne on
kuitenkin varsin keinotekoinen. Jos samalla paikkakunnalla toimisi useita saman
alan taidelaitoksia, silloin kilpailuasetelmaa voitaisiin jotenkin vielä
perustella. Kuitenkin orkestereita on suomalaisissa kaupungeissa Helsinkiä
lukuun ottamatta vain yksi, ja jokaisella on oma erilainen, tärkeä tehtävänsä
paikkakunnallaan. Miten vaikkapa Kemin kaupunginorkesteria voidaan yhtäläisin
kriteerein rinnastaa esimerkiksi Helsingin barokkiorkesteriin tai Kuopion
kaupunginorkesteria UMO-orkesteriin?
Orkesterien tuloksellisuusvertailu
on mieletöntä jo senkin takia, että kuntataloudesta johtuen taidelaitosten taloudelliset
toimintaedellytykset ovat niin erilaisia eri puolella Suomea. Jotkut orkesterit
toimivat jo nyt toimintaedellytystensä äärirajoilla, niin että niiden on
käytännössä mahdotonta toteuttaa kaikkia hienoja asioita, joita valtionavun
saamiseksi esitetään; rikkaiden kaupunkien orkestereilla on yksinkertaisesti muita
paljon paremmat mahdollisuudet vaikkapa tilata kantaesityksiä tai tehdä
maakuntakiertueita. Pitääkö siis niitä laitoksia rankaista lisää, jotka jo nyt
ovat erittäin tiukoilla?
Jos pysyvän valtionavun
piiriin halutaan uusia toimijoita, silloin ainoana ratkaisuna on, että valtio
kasvattaisi huomattavasti kulttuuribudjettiaan. Tähän valtiolla olisi kyllä
aivan erinomaisesti varaa, kuten esimerkiksi kaksi vuotta sitten Turun
orkesteripäivien avauspuheessani osoitin.
Kilpailutalouden
paradokseihin, jotka koskevat myös musiikkielämää, kuuluu myös se, että asiantuntijavalta
yhteiskunnallisessa päätöksenteossa on koko ajan vähentynyt. Kuten jo totesin,
asiantuntijoiden tietoon ja tutkimukseen perustuvien suositusten tilalle on
tullut asiakaslähtöisyys, ajatellaan, että erilaisten palveluiden kysyntä ohjaa
kaikkein parhaiten yhteiskunnallista kehitystä. Asiantuntijoiden valtaa on
kaventanut myös sosiaalinen media. Perinteiset mediat, kuten lehdistö, radio ja
televisio ovat menettäneet asemaansa ja kontrolliaan informaation
totuudellisuudesta, koska sosiaalisessa mediassa liikkuu valtava määrä muunlaista
informaatiota, huhuja, valheita ja vaihtoehtoisia totuuksia. Lisäksi esimerkiksi
Facebookin ja Googlen algoritmit saavat aikaan sen, että näiden palvelujen suurkäyttävät
törmäävät ensisijaisesti vain sellaiseen informaatioon, joka vastaa ja
vahvistaa heidän näkemyksiään ja ennakkoluulojaan.
Asiantuntijoihin ei siis päätöksenteossa
enää välttämättä uskota, vaikka heidän esittämänsä näkökulmat olisivat aivan
kiistattomia ja todistettuja. Kun monin tutkimuksin on osoitettu eri maissa,
että kulttuurin sijoitetut rahat maksavat itsensä epäsuorasti takaisin
kaksin-kuusinkertaisesti, paikkakunnan erityisolosuhteista riippuen, niin
kuntapäättäjät kaikkialla ovat itsepintaisesti edelleen sitä mieltä, että
kulttuurin tukeminen on paikkakunnalle lähinnä pelkkä tuottamaton menoerä.
Kun monin laajoin tutkimuksin
on näytetty, että musiikin aktiivinen harrastaminen kehittää lasta henkisesti ja
älyllisesti paremmin kuin juuri mikään muu, niin kouluissa taideaineiden
opetusta on kuitenkin koko ajan vähennetty.
Suomalainen koulujärjestelmä
on osoittautunut kansainvälisissä PISA-tutkimuksissa maailman parhaaksi, mutta
nyt sitäkin on alettu ”uudistaa” niin, että Suomi on pudonnut koulutuksessa
entiseltä kärkisijaltaan. Pohjoismaista hyvinvointivaltiota ollaan koko ajan suunnitelmallisesti
purkamassa, vaikka se useimpien merkittävien yhteiskuntatieteilijöiden mielestä
on ollut kaikkien aikojen paras, oikeudenmukaisin ja tasa-arvoisin
yhteiskuntajärjestelmä. On väitetty, että maallamme ei ole enää varaa entisen
kaltaiseen hyvinvointiyhteiskuntaan. Ei ehkä enää olekaan, kun esimerkiksi verotuspäätöksin
on jatkuvasti kavennettu valtion tuloja ja on myyty pois kaikkein tuottavimpia
valtion laitoksia.
Esimerkkejä kilpailutalouden
aikaisesta, tosiasioihin perustumattomasta yhteiskunnallisesta päätöksenteosta voisi
esittää kymmeniä.
Kilpailutaloutta vallitseva
asiakaslähtöisyyden korostaminen koskettaa läheisesti myös orkestereita.
Pitääkö orkesterien soittaa pääasiassa vain sellaista musiikkia, jonka yleisö
jo entuudestaan tuntee ja josta se pitää? Vai pitääkö uskoa siihen, että jos
esitettävä musiikki ja esitykset ovat hyviä, yleisö kyllä löytää konsertit,
vaikka niissä esitettäisiin sille entuudestaan tuntematonta musiikkia? Ja pitäisikö
useammin ottaa sinfoniakonsertin solisteiksi myös pop-musiikin solisteja ja
yhtyeitä, koska entisenkaltaista jakoa korkeaan ja matalaan taiteeseen ei ole
enää olemassa samassa mielessä kuin aikaisemmin?
On esimerkkejä siitä, että
kun orkesterin ohjelmisto on koostunut voittopuolisesti vain tutuista säveltäjänimistä
ja heidän tutuista teoksistaan, on käynyt päinvastoin kuin ajateltiin, kuulijamäärät
ovatkin alkaneet vähitellen pudota. Toisaalta on esimerkkejä myös orkestereista,
joiden konserteissa melkein kaikki teokset ja säveltäjänimet ovat yleisölle entuudestaan
tuntemattomia, ja silti ne vetävät kuulijoita. Tämä edellyttää, että
ohjelmasuunnittelu on ollut hyvää, ja esitetyt tuntemattomat teokset ovat joka
kerta olleet yleisölle positiivisia yllätyksiä, jolloin orkesterin yleisö on
alkanut pikkuhiljaa luottaa siihen, että konsertti on aina positiivinen elämys.
Sinfoniaorkesteripop on osoittautunut
ongelmallisemmaksi. Toisaalta se voi vetää kyllä paljon yleisöä, mutta tämä
yleisö ei silti välttämättä tule enää varsinaisiin sinfoniakonsertteihin. Lisäksi
monet muusikot eivät pidä näistä konserteista, koska sovitukset ovat useimmiten
liian helppoja, eivät tarjoa kunnollista haastetta soittajille, ja konsertit
voivat olla myös varsin meluisia. Tällaisilla konserteilla kaupungin
päättäjille voidaan kuitenkin perustella, että kaupunginorkesteri ottaa
toiminnassaan huomioon myös sellaisen yleisön, jolle klassinen musiikki on
vierasta.
Oikeanlainen
ohjelmistopolitiikka on joka tapauksessa keskeisellä sijalla orkesterin
toiminnassa. Tärkeimpiä ovat nimenomaan esitettävät teokset, ja vasta toiselle
tilalle tulevat solistit tai kapellimestarit. Tosin yleisöä houkutellaan
konsertteihin usein juuri tähtisolisteilla ja -kapellimestareilla, jolloin
mainoksissa voidaan puhua vaikkapa tämän tai tuon kapellimestarin viidennestä
sinfoniasta, kun tarkoitetaan hänen johtamaansa Sibeliuksen viidettä. Tai
voidaan mainostaa sen ja sen pianistin Keisarikonserttoa, kun tarkoitetaan
hänen esittämäänsä Beethovenin 5. pianokonserttoa. Tähtikulttia korostavasta
markkinoinnista herää kuitenkin epäilys, että orkesterin soittama ohjelmisto on
kuulijoille jo perin tuttua ja kaluttua, jolloin tarvitaan joku kallis suuri tähti
elävöittämään sitä uudestaan.
Kun kilpailutalouden
uuskielessä puhutaan jatkuvista muutospaineista ja innovaatioista, jotta selvittäisiin
tulevaisuuden haasteista, kaipaako orkesterielämäkin dynaamisesti vaikuttavia norminpurkutalkoita,
jotta soittopalveluiden tuottajat säilyttäisivät kustannustehokkaasti kilpailukykyisyytensä
kaikessa kulttuurin tarjonnassa?
Orkesteri on iso ja hankala
kokoonpano, jota on vaikea siirtää koko ajan toisaalle. Parhaimpaansa orkesteri
voi yltää vain kotisalissaan, jossa se voi harjoitella samassa akustiikassa, kuin
missä itse konserttikin pidetään. Tietenkin orkesteri voi silloin tällöin pitää
myös vaikkapa ulkoilmakonsertteja ja esiintyä aika ajoin muissakin epätavallisissa
paikoissa, mutta keskeisen toiminnan pitää kuitenkin tapahtua kotisalissa.
Esiintymisten, eli konserttien
sopivaksi kestoksi on kaikkialla maailmassa vakiintunut väliaikoineen noin
kaksi tuntia. Tämän pituisiin tapahtumiin orkesteri on ehtinyt harjoitella
ohjelman hyvään kuntoon, jaksaa soittaa sen konsertissa, ja kuulijat jaksavat
sen hyvin kuunnella. Oopperat voivat olla pitempiä, koska niissä on seuraamista
helpottava konkreettinen tarina. Jos taas konsertit ovat pitempiä, ohjelmisto
täytyy erityisen hyvin suunnitella, jotteivat muusikot ja yleisö väsy ja menetä
tarkkaavaisuuttaan.
Orkesterin esiintymisiä on
siis käytännössä hyvin vaikea muuttaa miksikään muunlaisiksi
musiikkitilaisuuksiksi kuin konserteiksi. Muuttaa voi korkeintaan itse
konsertin rakennetta, konserttienhan ei välttämättä tarvitse noudattaa vaikkapa
sitä tavallista kaavaa, että alussa on alkusoitto, jota seuraa solistinumerona
joku konsertto ja väliajan jälkeen kuullaan sinfonia.
Toisaalta ei ole edelleenkään
tarvetta siihen, että orkesterien esiintymisiä täytyisi nykyisenä
kilpailutalouden aikana radikaalisti uudistaa luopumalla perinteisestä konserttiorganisaatiosta.
Kilpailutaloudelle on ominaista lyhytjännitteisyys. Yritykset elävät
kvartaalitaloudessa, vaaditaan toiminnan jatkuvaa tehostamista, dynaamisia
vaikutuksia, nopeutta, jatkuvaa kiirettä. Politiikasta on tullut tempoilevaa,
koska yleinen mielipide voi sosiaalisen median ja internetin ansioista muuttua
nopeasti toisenlaiseksi, ja perättäiset hallitukset voivat saman tien kumota toistensa
päätökset. Työelämä on epävarmaa, sillä yritysten tehostamistoimenpiteiden
takia yhä useammilla työntekijöillä on jatkuva irtisanomisuhka yllään.
Konsertit ovat tietyn rauhan
ja pysyvyyden tyyssijoja aina vain hektisemmäksi muuttuneessa epävarmassa maailmassa.
Konserttiin voi mennä rauhoittumaan, unohtaa siinä hetkeksi kiireen ja ajan, kokea
mielihyvää tai kokea jotain sellaista mielikuvitusta avartavaa, jollaisen
olemassaoloa ei ole pystynyt edes kuvittelemaan.
Hyvällä musiikilla on
käsittämättömän suuri positiivinen vaikutus mieleen. Niin kauan kuin orkesterit
uskovat siihen mitä soittavat, siihen että ovat esittämässä jotain hienointa
mitä länsimainen kulttuuri on tuottanut, ja esittävät tätä musiikkia ylpeänä ja
innoittuneena, niin kauan ei orkesterilaitoksen tarvitse olla huolissaan siitä,
että se menettäisi yleisönsä.
Siinä vaiheessa
tulevaisuudessa, kun orkesterilaitosta aletaan lakkauttaa, siinä vaiheessa jo
koko yhteiskunta on alkanut henkisesti ja aineellisesti romahtaa.
Näillä sanoilla avaan Espoon 53.
orkesteripäivät.