Rumon Gamba palaa Ouluun

Julkaistu 24.2.2020

Carmina Burana oli tuskin ehtinyt loppusointuihinsa keväällä 2019, kun kapellimestari Rumon Gamba pyydettiin takaisin Ouluun – ja mahdollisimman nopeasti; nyt hän johtaa orkesteria jo kolmatta kertaa vähän yli vuoden sisällä. Gamba kertoo, että suhde orkesteriin on ehtinyt muodostua hyvin mutkattomaksi, ja että täkäläiset ihmiset huokuvat hyvää tahtoa. “Orkesteri on hyvin eläytyvä, ja se tarttuu nopeasti siihen, mitä tulkinnalta haluan.” Myös Gamban suhde oululaiseen yleisöön on lämmin.

Lontoossa asuva Gamba on hankkinut vankan kokemuksen pohjoisesta mentaliteetista Islannin Sinfoniaorkesterin ylikapellimestarina vuosina 2002–2010 ja Norlannin oopperan ylikapellimestarina Umeåssa vuosina 2009–2015. ”Kaipaan pohjoista kulttuuria ja pohjoisia maisemia, etenkin sateisessa Lontoossa ollessani.”

Rakkaus on sokea – ja joskus hullu

Oulu Sinfonian konsertissa Gamba johtaa kolme 1900-luvulla sävellettyä balettiteosta. Jokaisen teemana on rakkaus. Avausnumerona kuullaan hyvin harvoin konsertissa esitetty Pas de Six -tanssi baletista The Prince of the Pagodas. Benjamin Brittenin vuonna 1957 valmistunut baletti kertoo sisarkateudesta, valtapelistä ja rakkauden voimasta.

Samoja aiheita käsittelee Tuhkimo. Köyhyydessä kasvaneen rääsyläisen ja satumaisen prinssin luokkarajat ylittävä rakkaustarina innoitti Sergei Prokofjevia säveltämään jopa hänen mittapuullaan värikästä orkesterimusiikkia. Konsertteihin Prokofjev laati Tuhkimosta kolme kokoelmaa, jotka eivät kuitenkaan noudata alkuperäistä dramaturgiaa. Siksi Gamba on koonnut toisen näytöksen tansseista oman sarjansa, joka kuljettaa juonta kronologisesti ja huipentuu Keskiyön kellonlyönteihin.

Gamba onkin tunnettu tarinallisen musiikin erikoismiehenä. Hän on johtanut lukuisia levytyksiä elokuvamusiikista, ja saanut jopa Grammy-ehdokkuuden vuonna 2006 E.W. Korngoldin Hollywood-teoksista. Gamba myöntää, ettei voi olla punomatta juonta silloinkaan, kun teoksessa ei ole mitään selvää kertomusta. “Esittäjänä minun on vaikea olla ajattelematta jotain tarinaa taustalla. Vaikka säveltäjä ei olisi ajatellut kertomusta, päässäni pyörii aina videonauha musiikin tahtiin.”

Oulu Sinfonia jatkaa Igor Stravinskyn musiikkia esittelevää konserttikevättä, jonka aikana kuullaan useita venäläissäveltäjän teoksia hänen varhaisilta Pariisin-vuosiltaan. Vuonna 1911 valmistunut Petruška kertoo nukkehahmojen intohimoisesta kolmiodraamasta, joka päättyy verityöhön. Sen musiikissa voi jo kuulla enteitä Kevätuhrin sensaatiomaisesta sävelkielestä.

Gamba luo kovat odotukset konserttiin. “Illan musiikki suorastaan loikkaa lavalta katsomoon. Teokset ovat todella ilmeikkäitä, ne hehkuvat kuin Technicolor-väreissä. Ohjelma haastaa orkesterin antamaan parastaan, mutta samalla jokainen soitinryhmä pääsee loistamaan.”

Tanssijan kokemukset täydentävät balettipäivän

Oulu Sinfonia tuo balettimusiikkia esittelevän konsertin yhteyteen myös kurkistuksen tanssijan elämään kutsumalla konserttivieraaksi tanssija-koreografi Minna Tervamäen. Tervamäki tuo Madetojan saliin Minnan Metodit -hyvinvointiluentonsa. Luento tarjoaa avaimia kehon ja mielen lukkoihin sekä sisältää pieniä liikkuvuutta lisääviä harjoituksia. Tervamäki muistuttaa, että hyvästä fyysisestä kunnosta huolehtimista tarvitaan kaikissa ammateissa. "Jokainen tekee työtä kehollaan. Siitä on pidettävä huolta niin kauan, kun emme ole robotteja. Sydämelle ei ole 3D-tulostinta."

Minna Tervamäki on vieraana myös konserttia edeltävässä Varaslähdössä klo 18.30 alkaen. Varaslähdössä hän kertoo balettimusiikista tanssijan näkökulmasta.

Teksti: Jaani Länsiö

Tarinoita rakkaudesta
To 27.2.2020 klo 19.00
Oulun Musiikkikeskus (Leevi Madetojan katu 1–3)
Rumon Gamba, kapellimestari
Oulu Sinfonia

Benjamin Britten: Pas de Six baletista The Prince of the Pagodas
Sergei Prokofiev: II näytös baletista Tuhkimo op. 87
Igor Stravinsky: Petruška

Minnan Metodit
To 27.2.2020 klo 13.30
Oulun Musiikkikeskus (Leevi Madetojan katu 1–3)
Minna Tervamäki, tanssija-koreografi

Minna Tervamäki kertoo keinoista, joilla on huolehtinut fyysisestä ja henkisestä jaksamisestaan.

 

Takaisin