Tanskalaisselvitys avaa orkesterikonserttien ensikertalaiskokemuksiin liittyviä esteitä

Julkaistu 20.3.2023

Tanskalaisten orkesterien kattojärjestö DEOO:n (Danske Ensembler, Orkestre og Operainstitutioner) ja strategiatoimisto Rasmussen Nordicin tuore selvitys What do you need to know about potential new guests? First-time audiences tarjoaa orkestereille tietoa uusien potentiaalisten yleisöjen tavoittamiseksi.

Rasmussen Nordic seurasi selvityksessään 28 henkilön ensikosketusta klassisen musiikin konserttikäynteihin. Seuranta keskittyi ensikertalaisen kävijän ostokäyttäytymiseen sekä ajatuksiin ja tarpeisiin itse konsertin aikana, mutta myös näkemyksiin siitä, miten käynnit saataisiin toistuviksi.

Tutkimus on ensimmäinen tulos DEOO:n ja tanskalaisen Augustinus-säätiön rahoittamasta kolmivuotisesta Tutti-hankkeesta. Hankkeen tarkoituksena on antaa mukana oleville orkestereille ja yhtyeille työkaluja liiketoiminnan tehostamiseksi sekä yleisösuhteen kehittämiseksi ja parantamiseksi. Ensimmäiseksi on kartoitettu esteitä, joita uuden yleisön on ylitettävä tullakseen säännöllisiksi konserttivierailijoiksi.

”Alan ihmiset tekevät tämän eteen kaikkensa niin ammatillisella kuin taiteellisella tasolla. Kaikkia näitä ponnisteluja ei kuitenkaan vastaanoteta aina toivotulla tavalla. Joskus uudelle yleisölle ratkaisevia asioita ei osata pitää kaikista olennaisimpina”, sanoo DEOO:n toiminnanjohtaja Asbjørn Keiding.

Musiikillisen kokemuksen ymmärtämisestä tunnistamiseen ja yleisösuhteen luomiseen

Selvitys osoittaa, että potentiaaliseen yleisöön on välttämätöntä rakentaa suhdetta alusta alkaen eri tasoilla: luoda käsityksiä musiikillisesta kokemisesta ja tehdä musiikista vieraalle tunnistettavaa.

”Klassisen musiikin ja uuden konserttiyleisön kohtaamisia on ollut mielenkiintoista seurata – niin heidän innostustaan ​​musiikkia kohtaan kuin heidän turhautumistaan tilanteissa, joissa he eivät tiedä, kuinka toimia. Tällaiset tilanteet voivat johtua esimerkiksi musiikista viestimisen, mutta myös tapahtuman isännöinnin puutteesta. Uusi yleisö ei ole aina varma siitä, mitä odottaa tai miten toimia”, kertoo Rasmussen Nordicin Søren Mikael Rasmussen.

Käyttäjäpolkujen kartoituksessa saadusta tiedosta toivotaan olevan hyötyä uusien kohderyhmien tavoittelussa. Tanskassa tietoja hyödynnetään myös orkesterien johtajille ja työntekijöille suunnatuissa koulutusohjelmissa, joiden tavoitteena on houkutella uusia kohderyhmiä vakituisiksi konserttikävijöiksi.

Tutustu selvitykseen (englanniksi):
https://applaus.nu/rapporter/first-time-audiences/

Lisätiedot:

Asbjørn Keiding
asbjorn.keiding[at]deoo.dk

Søren Mikael Rasmussen
smr[at]rasmussennordic.dk

https://www.deoo.dk/
https://www.rasmussennordic.dk/english/

 

Takaisin