Yhdysvaltain minimalismin juhlaa: Reichin, Muhlyn ja Adamsin teokset soivat Tapiola Sinfoniettassa

Julkaistu 23.2.2016


Espoon kulttuurikeskuksessa kuullaan perjantaina 4.3. kiinnostava kattaus yhdysvaltalaisia säveltäjiä minimalismin ja post-minimalismin hengessä. Konsertti käynnistyy tyylisuunnan pioneereihin lukeutuvan Steve Reichin klassikkoteoksella Electric Counterpoint, jonka jälkeen kuullaan muun muassa elokuvamusiikistaan tunnetun Nico Muhlyn borduunavoittoinen teos Drones, Variations, Ornaments. Ennakkotiedoista poiketen ohjelmassa ei ole Marzi Nymanin uutta sähkökitarakonserttoa. Sen tilalla esitetään John Adamsin tunnetuimpiin teoksiin lukeutuva Kamarisinfonia, jonka kapellimestarina on Janne Nisonen. Kitarasolistina taituroi orkesterin taiteellinen partneri Marzi Nyman.

Illan ensimmäisen teoksen säveltäjä Steve Reich (s. 1936) kuuluu musiikin minimalismin pioneereihin. Reich opiskeli sävellystä New Yorkin Juilliard School of Musicissa ja Oaklandin (Kalifornia) Mills Collegessa. Yhdessä La Monte Youngin, Terry Rileyn ja Philip Glassin kanssa hän määritteli 1960-luvun jälkipuolelta lähtien monia niistä piirteistä, jotka ovat tunnusomaisia toistokuvioita hyödyntävälle amerikkalaiselle minimalismille. Electric Counterpoint (1987) tuo yksittäisen solistin yhteen ääninauhan kanssa. Solistin osuudesta ja nauhan monista päällekkäin äänitetyistä kitaroista syntyy teoksen lyyrisesti helmeilevä sointimaailma.

Nuorempaa polvea edustava Nico Muhly (s. 1981) on noussut viimeisten vuosien aikana soitetuimpien amerikkalaisten säveltäjien joukkoon. Hänen musiikissaan amerikkalaisuus myös kuuluu, sillä hän edustaa säveltäjänä eräänlaista post-minimalismia ja jatkaa näin Philipp Glassin ja John Adamsin linjoilla. Kamariyhtyeteoksen Drones, Variations, Ornaments (2011) otsikossa esiintyvä sana "Drone" tarkoittaa borduunaa eli pitkään säveltasoltaan paikallaan pysyvää ääntä, jota Muhly on käyttänyt useissa muissakin teoksissa.

Minimalistien pioneerisukupolven tyylistä ammentava John Adams (s. 1947) murtautui säveltäjänä esiin 1970-luvun lopulla. Adamsin musiikissa on yhteyksiä Reichin, Rileyn ja Glassin tonaalisesti sävytettyyn ja runsaita toistoja sisältävään musiikkiin, mutta varsinaiseksi puhdasoppiseksi minimalistiksi Adams ei ole ryhtynyt. Säveltäjä on usein sulauttanut teoksiinsa milloin romanttisia, milloin populaarimusiikista ammennettuja aineksia. Tunnetuimpiin teoksiin kuuluva Kamarisinfonia (1992) kuvastaa hyvin hänen puhtaan minimalismin ulkopuolelle sijoittuvaa, usein post-minimalistiseksi kutsuttua ilmaisuaan.

Orkesterin taiteellinen partneri, kitaristi Marzi Nyman (s. 1979) on paraatiesimerkki monenlaisesta ja raja-aitoja kumartamattomasta muusikkoudesta, joka on tuonut uudenlaista elinvoimaa niin suomalaiseen rytmimusiikkiin kuin myös klassiseen musiikkiin. Janne Nisonen (s. 1981) tunnetaan monipuolisena muusikkona. Hän on toiminut Tapiola Sinfoniettan konserttimestarina vuodesta 2007, ja häntä kuullaan usein myös kapellimestarina, liidaajana, viulusolistina ja kamarimuusikkona. Syksyllä 2016 Nisonen aloittaa Pori Sinfoniettan ylikapellimestarina, mutta jatkaa työtään myös Tapiola Sinfoniettan konserttimestarina.

Pe 4.3.2016 klo 19, Espoon kulttuurikeskus, Tapiolasali
ELECTRICS
Tapiola Sinfonietta
Janne Nisonen, kapellimestari
Marzi Nyman, kitara

Steve Reich: Electric Counterpoint
Nico Muhly: Drones, Variations, Ornaments
John Adams: Kamarisinfonia

Liput Lippupisteestä alk. 25/19/11€, sis. palvelumaksun.
Lippupiste: www.lippu.fi, puh. 0600 900900 (1,98/min + pvm, klo 7–22)

Konserttiesittely(FM Johanna Lehtinen-Schnabel) pe 4.3. klo 18.15–18.45. Vapaa pääsy.

Espoon kulttuurikeskus, Kulttuuriaukio 2, 02100 ESPOO

 

Takaisin