Yhdysvaltain minimalismin juhlaa: Reichin, Muhlyn ja Adamsin teokset soivat Tapiola Sinfoniettassa
Julkaistu 23.2.2016
Espoon
kulttuurikeskuksessa kuullaan perjantaina 4.3. kiinnostava kattaus
yhdysvaltalaisia säveltäjiä minimalismin ja post-minimalismin hengessä.
Konsertti käynnistyy tyylisuunnan pioneereihin lukeutuvan Steve Reichin
klassikkoteoksella Electric Counterpoint, jonka jälkeen kuullaan muun muassa
elokuvamusiikistaan tunnetun Nico Muhlyn borduunavoittoinen teos Drones,
Variations, Ornaments. Ennakkotiedoista poiketen ohjelmassa ei ole Marzi
Nymanin uutta sähkökitarakonserttoa. Sen tilalla esitetään John Adamsin tunnetuimpiin teoksiin lukeutuva
Kamarisinfonia, jonka kapellimestarina on Janne Nisonen. Kitarasolistina
taituroi orkesterin taiteellinen partneri Marzi Nyman.
Illan
ensimmäisen teoksen säveltäjä Steve Reich (s. 1936) kuuluu musiikin
minimalismin pioneereihin. Reich opiskeli sävellystä New Yorkin Juilliard
School of Musicissa ja Oaklandin (Kalifornia) Mills Collegessa. Yhdessä La
Monte Youngin, Terry Rileyn ja Philip Glassin kanssa hän määritteli 1960-luvun jälkipuolelta
lähtien monia niistä piirteistä, jotka ovat tunnusomaisia toistokuvioita
hyödyntävälle amerikkalaiselle minimalismille. Electric Counterpoint (1987) tuo
yksittäisen solistin yhteen ääninauhan kanssa. Solistin osuudesta ja nauhan
monista päällekkäin äänitetyistä kitaroista syntyy teoksen lyyrisesti
helmeilevä sointimaailma.
Nuorempaa
polvea edustava Nico Muhly (s. 1981) on noussut viimeisten vuosien
aikana soitetuimpien amerikkalaisten säveltäjien joukkoon. Hänen musiikissaan
amerikkalaisuus myös kuuluu, sillä hän edustaa säveltäjänä eräänlaista
post-minimalismia ja jatkaa näin Philipp Glassin ja John Adamsin linjoilla.
Kamariyhtyeteoksen Drones, Variations, Ornaments (2011) otsikossa esiintyvä
sana "Drone" tarkoittaa borduunaa eli pitkään säveltasoltaan
paikallaan pysyvää ääntä, jota Muhly on käyttänyt useissa muissakin teoksissa.
Minimalistien
pioneerisukupolven tyylistä ammentava John Adams (s. 1947)
murtautui säveltäjänä esiin 1970-luvun lopulla. Adamsin musiikissa on yhteyksiä
Reichin, Rileyn ja Glassin tonaalisesti sävytettyyn ja runsaita toistoja
sisältävään musiikkiin, mutta varsinaiseksi puhdasoppiseksi minimalistiksi
Adams ei ole ryhtynyt. Säveltäjä on usein sulauttanut teoksiinsa milloin
romanttisia, milloin populaarimusiikista ammennettuja aineksia. Tunnetuimpiin
teoksiin kuuluva Kamarisinfonia (1992) kuvastaa hyvin hänen puhtaan
minimalismin ulkopuolelle sijoittuvaa, usein post-minimalistiseksi kutsuttua
ilmaisuaan.
Orkesterin
taiteellinen partneri, kitaristi Marzi Nyman (s. 1979) on
paraatiesimerkki monenlaisesta ja raja-aitoja kumartamattomasta muusikkoudesta,
joka on tuonut uudenlaista elinvoimaa niin suomalaiseen rytmimusiikkiin kuin
myös klassiseen musiikkiin. Janne Nisonen (s. 1981) tunnetaan
monipuolisena muusikkona. Hän on toiminut Tapiola Sinfoniettan
konserttimestarina vuodesta 2007, ja häntä kuullaan usein myös
kapellimestarina, liidaajana, viulusolistina ja kamarimuusikkona.
Syksyllä 2016 Nisonen aloittaa Pori Sinfoniettan ylikapellimestarina,
mutta jatkaa työtään myös Tapiola Sinfoniettan konserttimestarina.
Pe
4.3.2016 klo 19, Espoon kulttuurikeskus, Tapiolasali
ELECTRICS
Tapiola Sinfonietta
Janne
Nisonen, kapellimestari
Marzi
Nyman, kitara
Steve Reich:
Electric Counterpoint
Nico Muhly:
Drones, Variations, Ornaments
John Adams:
Kamarisinfonia
Liput Lippupisteestä alk. 25/19/11€, sis.
palvelumaksun.
Lippupiste: www.lippu.fi, puh. 0600 900900
(1,98/min + pvm, klo 7–22)
Konserttiesittely(FM Johanna Lehtinen-Schnabel) pe
4.3. klo 18.15–18.45. Vapaa pääsy.
Espoon
kulttuurikeskus, Kulttuuriaukio 2,
02100 ESPOO